Sida 6 av 6 < 1 2 3 4 5 6
Diskussionsval
#897152 - 14-01-05 21:10 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: Zappelina]
wilper Inte inloggad
Ledamot Hemby hembygdsförening

Registrerad: 00-05-18
Plats: Nordnordost
De många ljusen och den snövita särken får den ganska korta Luule att växa. Ni står redo i bakgrunden, utanför den bländande cirkeln av ljus som får resten av den mörka kyrkobyggnaden att försvinna. Över hennes röst hörs ibland en hostning i lokalen där era familjer och de andra byborna betraktar er, men annars är de tysta.

Inte ens prästen Karli, som annars ser till att både synas och höras ordentligt märks. Han sitter bland de andra, i den här riten fyller han ingen funktion, den är Vårbrudens.

Ett transartat tillstånd infinner sig, tid och rum upphör, och ni måste anstränga er för att slita er tillbaka tillverkligheten för att byta ljusen i takt med att de brinner ut och delta i de långsamma danser som med jämna mellanrum kompletterar mässandet.

Märker ni något speciellt?

Topp
#897158 - 14-01-05 21:19 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: wilper]
God45 Inte inloggad
Sandlådeextremist

Registrerad: 12-10-22
Svarta skuggor slår ibland in i cirkeln. De är formade som märkligt förvridna djur, monster eller gastar. Eller är de ens där, det är svårt att veta med de fladdrande ljusen.

Topp
#897163 - 14-01-05 22:00 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: God45]
Zappelina Inte inloggad
Krigare

Registrerad: 06-10-22
Plats: Göteborg
Nice.

Jag har svårt att koncentrera mig så længe som det krævs, men det hela underlættas om man får viska lite och fnittra emellanåt. Dessutom ær jag ganska rædd før domdær skuggorna.

Har någon ngt bættre att sæga æn "det ær ingen fara" eller "det går sækert bra"? Ær skuggorna farleiga eller ej? Ær de ute efter Luule? vart tar de vægen om hon ær skyddad av ljuset? VA? Det ær skuggigt i vrårna hær inne!

Topp
#897203 - 14-01-06 08:20 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: Zappelina]
wilper Inte inloggad

För de flesta är det här blodigt allvar. Om Vårbruden misslyckas kommer inte våren och sommaren. Ni blir kvar i evig vinter som leder till svält, sjukdom och död. Nej, i allmänhet är folk inte intresserade av att viska och fnittra.

Dina kamrater verkar lika djupt försjunkna i riten som Luule, åskådarna stirrar antingen tomt framför sig eller sitter med slutna ögon.

Alla utom en, den tatuerade munken stirrar, ser sig omkring och möter några gånger din blick. Han verkar mer skrämd av skuggorna än du och rycker till varje gång de fladdrar till.

Topp
#897253 - 14-01-06 13:56 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: wilper]
God45 Inte inloggad
Sandlådeextremist

Fan också, munken kommer störa ceremonin. Jag smyger upp bakom honom säger "Pssst..." och försöker få honom att gå ut ur rummet med mig och få lite luft så han lugnar sig.

Hur går det här fruktansvärt fel?

Topp
#897269 - 14-01-06 14:44 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: God45]
Tomatalven Inte inloggad
Paladin

Registrerad: 12-09-22
Jag är helt salig, känner Guds närvaro. Men så börjar jag känna en annan närvaro... Den rör sig närmare och närmare cirkeln, distraherande och obehaglig. Munken får svårare och svårare att sitta still...

Topp
#897300 - 14-01-06 16:18 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: God45]
wilper Inte inloggad

Med förvånande snabbhet och styrka vräker sig munken upp och mot cirkeln "Kättare! Dö häxa!". Karli verkar ha väntat sig något också och reser sig även han upp för att hindra den tatuerade mannen.

Något blänker till, de båda männen omfamnar varandra i klumpig närstrid, några halvkvävda grymtningar.

Nu börjar församlingen reagera på vad som skett, modiga rusar framåt, de flesta är förstenade eller försöker fly undan. Vilt tumult uppstår och sedan plötslig tystnad när de båda männen rasar ihop, fallna för varandras knivar.

Ändrad av wilper (14-01-06 16:19)

Topp
#897310 - 14-01-06 17:15 Re: Något om regler [Re: wilper]
Luna Lovegood Inte inloggad
Inte ett Porrnamn

Registrerad: 12-11-07
Skrivet av: wilper
Du är “spelledare” för spelaren under dig i listan. Om han/hon ställer en fråga har du första tjing på att svara på den. Vid ett fysiskt bord är det lätt att avgöra om någon är på väg att säga något, men här blir det lite svårare. Men låt oss börja med att om en spelares fråga har legat obesvarad i två timmar så är det fritt fram för vem som hellst att svara på den.

Hade varit trevligt om man någon gång kunde svara på ett inlägg utan att någon hoppar in innan två timmar har gått.

Sedan hade det varit trevligt om folk inte satte mig på en pedistal utan att ge mig möjligheter att ta mig bort från den här situationen.

Notera: Jag har självcensurerat mig för jag tror att majoriteten av ilskan beror på mitt modem som knappt låter mig surfa.

/Luna Lovegood
And don't be too clever
Just mess up whatever"

Topp
#899025 - 14-01-13 09:19 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: wilper]
CSPTT Inte inloggad
CSPTT

Registrerad: 08-11-16
Plats: Stockholm
*Det ser ut som allt har blivit stilla så jag ändrar saker och ting så sparka ut mig då!

Skrik och vrål hörs utanför kyrkans dörrar. Folket innanför kyrkan blir orolig och började viska och mumla.

Plötsligt smäller fönstret och där kom en brännande fackla, som hamnar precis på flammande materialare.

Folket började skrika "Eld", några springer ut några försöker släcka den. Allt blev förstörd!

Folket försöker lista ut hur gick detta till, vem var boven, varför skulle någon attackera kyrkan.

Topp
#899048 - 14-01-13 11:02 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: CSPTT]
wilper Inte inloggad

Klicka för att visa..
Jag väntade på att Luna skulle följa upp sitt inlägg med en acceptabel händelseutveckling. Men om en vecka gått utan att något kommer borde det väl vara fritt fram.

Hur långt vill du spola tillbaka tiden innan facklan kastas in genom fönstret?

Topp
#899066 - 14-01-13 11:39 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: wilper]
CSPTT Inte inloggad
CSPTT

Klicka för att visa..
var den passar bara, ville inte se tråden dö

Topp
#899340 - 14-01-14 12:20 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: wilper]
Luna Lovegood Inte inloggad
Inte ett Porrnamn

Registrerad: 12-11-07
Klicka för att visa..
Jag vet inte hur det skulle följas upp, det var inte tänkt att följas upp i vilket fall, varje gång jag har sett en möjlighet att komma ur sitsen, så har någon "out of order" hoppat in och svarat innan de två timmarna och jag har därmed inte fått en möjlighet, vilket har gjort att mitt intresse dalar, det är ännu inte så att jag skulle hoppa av dock.
And don't be too clever
Just mess up whatever"

Topp
#899523 - 14-01-15 10:52 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: CSPTT]
Zappelina Inte inloggad
Krigare

Registrerad: 06-10-22
Plats: Göteborg
Cirkeln är förstörd, skuggorna bryter sig in. Våren, skörden... Jag ser mig om i kyrkan, möter ett par besvikna blickar i kaoset, tittar ut genom genom dörren som slagits upp. Hör upprörda röster utifrån. Vilka följer med mig ut för att se efter vad som hänt?

Topp
#899549 - 14-01-15 13:26 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: Zappelina]
God45 Inte inloggad
Sandlådeextremist

Jag följer med ut, någonting har gått fruktansvärt fel här. Jag vänder på huvudet och ser att munken har skyndat ut före oss.

Topp
#900016 - 14-01-17 17:59 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: God45]
Tomatalven Inte inloggad
Paladin

Jag hänger med och har bågen redo! Tycker faktiskt det är spännande.

Topp
#900175 - 14-01-19 07:15 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: Zappelina]
CSPTT Inte inloggad
CSPTT

Jag stannar kvar för att släcka elden och allt annat som kan vara ett risk för mer skador i byggnaden. Se också till att alla är ut och ingen är skadad.

Topp
#901448 - 14-01-27 17:16 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: CSPTT]
wilper Inte inloggad

Klicka för att visa..
Bara så jag är med: Munken och prästen har inte knivfightats i kyrkan. Utan riten blev avbruten av att någon utifrån kastade in en fackla?

Har riten påverkats av elden?

Topp
#901480 - 14-01-27 19:39 Re: Prolog - Scen 2 - Vårbruden [Re: wilper]
wilper Inte inloggad

Klicka för att visa..
Luna hoppar av spelet. Jag tar över Luule som en SLP.

Topp
#901716 - 14-01-29 10:47 Re: I kultens skugga [Re: wilper]
God45 Inte inloggad
Sandlådeextremist

Klicka för att visa..
Det känns som vi har förlorat allt momentum efter att Luna hoppade av. Ska vi fortsätta eller ska vi dödförklara det här?

Topp
#901730 - 14-01-29 12:10 Re: I kultens skugga [Re: God45]
wilper Inte inloggad

Klicka för att visa..
Det är lite kaotiskt, jag har inte riktigt koll på var alla är och vad de vill.

Skall vi döda den här scenen, och rulla vidare på nästa?

"Äventyret" rasar inte bara för att Luule faller bort.

Ändrad av wilper (14-01-29 12:12)

Topp
#901793 - 14-01-29 20:06 Re: I kultens skugga [Re: wilper]
CSPTT Inte inloggad
CSPTT

Klicka för att visa..
bäst, att vi bara hoppar några dagar fram så alla vet vad början är

Topp
#902022 - 14-01-31 18:07 Prolog - Scen 3 - Brudrov? [Re: wilper]
wilper Inte inloggad

Tre dagar har gått sedan den avbrutna vårbrudsriten. Tre dagar av stigande missämja och misstänksamhet. Det är inte klart vem det var som kastade in facklan, och med anklagelserna dras gamla oförrätter upp och släkt ställs åter mot släkt.

Män bär vapen, dörrar hålls reglade om natten, och det viskas i vrårna.

Och Luule är borta. Vissa säger att hon rymde efter att ha förstört vårriten. Andra att skuggorna tog henne. Några viskar att det är den främmande munken som håller henne gömd.

Ragnar, du dröjde kvar i kyrkan för att se till att allt var släckt. Där hittade du Luules krans av vintergröna, vad gjorde du med den?

Antero, vad sade munken till din far innan han försvann?

Thurendil, det är dolktider, dina bröder bär alltid vapen nu när de rör sig i byn, vem/vilka är det de fruktar?

Veera, din familj står utanför fejderna som gror, men släkten Kalervo gör inte det. Du har hört Kylliki diskutera situationen med sina yngre släktingar. Vad gör du nu som utsätter dig för fara, men döljer för resten av din familj?

Topp
#902026 - 14-01-31 18:33 Re: Prolog - Scen 3 - Brudrov? [Re: wilper]
God45 Inte inloggad
Sandlådeextremist

"Skuggprinsen är på väg, du kan inte skydda dem längre!"

Topp
#902113 - 14-02-01 14:17 Re: Prolog - Scen 3 - Brudrov? [Re: wilper]
Tomatalven Inte inloggad
Paladin

Skrivet av: wilper

Thurendil, det är dolktider, dina bröder bär alltid vapen nu när de rör sig i byn, vem/vilka är det de fruktar?

Folk kan tro att det riten gick dåligt för att vår familj har jagat för nära ett heligt område i skogen. Jag var skeptisk från början men mina bröder var inte så noga. Nu kan folk i byn vilja hämnas på dem, eller värre, en mystisk makt från den heliga lunden...

Topp
#902311 - 14-02-02 17:49 Re: Prolog - Scen 3 - Brudrov? [Re: wilper]
CSPTT Inte inloggad
CSPTT

Luules kran hänge vid väggen som en påminnelse av löftet att hitta henne/vad hände med henne.

Jag har gått runt i byn och frågat om något har sett eller hört men ingen svarar, dom är all misstänksam mot varandra.

Topp
Sida 6 av 6 < 1 2 3 4 5 6
Föregående diskussion
Visa alla diskussioner Tillbaka till forum
Nästa diskussion

Moderator:  Dante